Radio luisteren kan op meerder manieren, we leggen hier de verschillen uit.

Radio luisteren 'via de kabel' wordt het meest gedaan in de woonkamer, het zijn veelal Nederlandse radiostations, maar de kabelmaatschappijen geven ook Belgische, Duitse en Engelse radiostations door.

Radio luisteren in de auto (FM en DAB+) gebeurt draadloos, dus 'door de lucht'. Je ontvangt er voornamelijk Nederlandse radiostations, behalve in de grensprovincies. Dit geldt ook voor klokradio's en draagbare radio's.

En dan is er ook nog 'radio luisteren via internet'.
Het online luisteren naar audio (radio, Spotify, podcast, Youtube) is de laatste jaren enorm toegenomen, ruim 40% van het luisteren naar de radio gebeurt via internet! Naast de traditionele ontvangstmogelijkheden die hiervoor zijn uitgelegd, wordt er ook veel geluisterd via de mobiele telefoon, tablet, desktop en smartspeaker.

Om in de reclamemarkt het verschil uit te leggen tussen adverteren via de traditionele radiostations en via 'muziekkanalen' die men beluistert via internet, wordt voor adverteren via internetstreams de naam 'online-audio' gebruikt.

Via traditionele radio of via online audio: het doel van adverteerders blijft om personen te bereiken en dat gebeurt in beide gevallen.
De voordelen die adverteren via online-audio biedt zijn:

- de mogelijkheid om te targetten op sexe en geo
- een deel van de ingekochte impressies wordt afgespeeld aan het begin van een luistersessie, dus extra attentiewaarde
- na afloop van de campagne een waterdichte rapportage over het verloop van het afgespeelde aantal commercials

Heb je vragen? Mail mij gerust, of bel via 0620010872.